Waarom ben ik hier niet eerder achter gekomen | Zorgoppas
Diepgaande muziektherapie (zonder instrumenten) met significante veranderingen in het brein en lichaam, waarmee ontwikkeling wordt gestimuleerd.
Kirsten van Lierop woont samen met Adriaan, dochter Fleur (6 jaar) en zoontje Brent (2 jaar). Fleur heeft een TOS, een ontwikkelingsachterstand, sensorische integratie problematiek, concentratieproblemen en er is een vermoeden van autisme. Ze gaat sinds september naar de HUB (speciaal onderwijs) in Rosmalen.
Ik sprak moeder over haar gezin, haar eigen gezondheid en het zoekende zijn naar wat het beste is voor Fleur. Kirsten heeft in haar zoektocht een bijzondere therapie gevonden. Een muziektherapie, die ze als therapeut zelf mag geven, en waarbij ze mooie ontwikkelingen ziet bij haar dochter Fleur. Dit is dan ook haar motivatie om deze nog onbekende therapie naamsbekendheid te geven om andere kinderen en hun ouders te helpen.
Waarom is de dag van het autisme belangrijk denk jij?
Ik denk dat ouders, net zoals wij, altijd zoekende zijn naar mogelijkheden voor hun kinderen. Tijdens deze dag wordt er aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen, nieuwe therapieën, waarvan je vaak niet weet dat ze bestaan. Zo ook deze muziektherapie. Nog zo onbekend, terwijl deze voor veel kinderen en ouders heel waardevol zou kunnen zijn.
Hoe ben je op het idee gekomen om de opleiding tot muziektherapeute te gaan doen?
Na de geboorte van Fleur ben ik zelf heel ziek geweest. Je gaat daardoor heel anders naar het leven kijken. Dit deed ik al nadat we Fleur hadden gekregen, maar door mijn ziekte nog meer. Mijn ambitieuze internationale baan heb ik ingewisseld voor betekenisvoller werk. Ik kwam deze muziektherapie tegen en heb de opleiding tot therapeut gevolgd. Hiervoor heb ik mijn eigen therapieruimte, zodat ik andere kinderen en ouders kan helpen.
Wat houdt deze muziektherapie in en welke vooruitgangen zijn hierdoor mogelijk?
Deze muziektherapie bestaat uit 2 onderdelen die los van elkaar ingezet kunnen worden. Kinderen ervaren de therapie als prettig en hebben veel plezier tijdens het luisteren:
Het ‘Safe and Sound Protocol’
Hier luistert een kind 5 uur (verspreid over 10 dagen) naar bewerkte en gefilterde Disney muziek via een hoofdtelefoon. Tijdens het luisteren gaat het kind kleuren of spelen met klei bijvoorbeeld. Dit kan thuis onder begeleiding van de ouder (veilige situatie; ik begeleid op afstand) of op de praktijk. Het doel van de therapie is dat het zenuwstelsel tot rust komt en het kind meer veiligheid ervaart in zijn eigen lijf. Hierdoor kunnen prikkels en emoties beter worden gereguleerd en kan sociaal contact makkelijker worden. Ook andere therapieën kunnen hierdoor effectiever ingezet worden.
Het ‘Focus System’
Dit is een langduriger traject, met als doel de hersen- en lichaamsfunctie verbeteren door multisensorische input. Hierbij begeleid ik het kind meerdere maanden afhankelijk van de behoefte. Het kind luistert naar bewerkte en gefilterde klassieke muziek via een speciale hoofdtelefoon met beengeleiding (trilling via de schedel). Tijdens het luisteren doen we leuke lichamelijke oefeningen (aangepast op het kind/ leeftijd) waarbij o.a. balans, coördinatie, zicht, en gehoor een rol spelen. Het lichaam en brein worden gelijktijdig op verschillende manieren ‘getriggerd’, waardoor het kind meer tot ontwikkeling kan komen.
Afhankelijk van de vraag kiezen we één of meerdere aandachtsgebieden. Denk hierbij aan sensorische integratie/ motoriek, aandacht/concentratie, lezen/luisteren, optimaal presteren. De ouder gaat hierbij 3-4 uur per week thuis met het kind aan de slag en af en toe komt het kind op de praktijk. Ieder kind doet dit op zijn/haar eigen tempo en op zijn/haar eigen manier.
Welke resultaten zie jij bij jullie dochter Fleur?
Fleur was in het begin heel moe, maar al snel ging ze veel meer oogcontact maken. Iets wat ze eigenlijk nooit deed en wat misschien een kleine stap lijkt, maar voor ons echt een mega stap vooruit is. Harde geluiden zijn minder storend. Ook geeft ze nu haar grenzen beter aan, na school gaat ze bijvoorbeeld even relaxen in haar kamer. En het lukt haar om zelf in slaap te komen zonder onze aanwezigheid, wat eerder nooit lukte.
Ik ben nu een aantal maanden met haar bezig met Focus en ik zie enorme vooruitgang: ze durft meer, heeft meer energie en maakt grote stappen voorwaarts m.b.t. fijne en grove motoriek. Denk hierbij aan het gooien en vangen van een bal of het goed zelfstandig fietsen. Ik zie ook dat ze zelf enorm trots is op wat ze heeft bereikt!
Wat zou jij andere ouders van kinderen met autisme willen adviseren/meegeven over deze muziektherapie?
Ik wil in ieder geval dat ouders weten dat deze therapie bestaat en dat ze een keuze hebben of dit iets voor hun zoon/dochter zou kunnen zijn. Indien ouders vragen hebben, kunnen ze contact met me opnemen (zie mijn website hieronder). Ik zie bij onze dochter zulke mooie stappen en ik weet zeker dat er nog meer te behalen is bij haar. Dit zorgt ervoor dat zij zich fijner voelt, maar ook dat het gemakkelijker wordt voor ons gezin. Ze heeft er ook echt plezier in!
Het werkt overigens niet alleen bij kinderen met autisme, maar ook bij allerlei andere doelgroepen; denk hierbij aan ontwikkelingsachterstand, AD(H)D, emotionele ontregeling, sensorische integratie problematiek, angst, trauma, concentratieproblemen.
www.jijengezondheid.nl / https://integratedlistening.com/science-of-feeling-safe/
#autismedag #muziektherapie #veiligvoelen #jonggezin #autisme