Achmea heeft Zorgoppas opgenomen in het arbeidsvoorwaardenpakket

Achmea is het eerste bedrijf dat de oppasdiensten van Zorgoppas als arbeidsvoorwaarde in haar cao heeft opgenomen. Een prachtige, maatwerk invulling van goed werkgeverschap die veel leed kan voorkomen. Want ouders van zorgbehoevende kinderen hebben maar liefst twaalf keer meer kans op langdurige uitval als gevolg van een burn-out dan andere medewerkers. En ook hun directe collega’s worden vaak extra belast. Wij interviewden Sander van Ekeren, Senior Manager Rewards, en Machteld Oomen, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad en programmamanager van de pilot van Zorgoppas. En we spraken Nineke van der Toolen die gebruik maakt van Zorgoppas. 

“Durf als werkgever over de drempel van de investering heen te kijken. Het is een investering in je eigen bedrijf. Als je medewerkers nooit een moment voor zichzelf hebben, voor hun relatie, om even te wandelen of te sporten, dan kan dat van grote invloed zijn op hun werk. Je medewerkers komen in hun kracht te staan wanneer ze goed in balans zijn, en Zorgoppas kan daarbij een uitkomst zijn.” 

Waarom zijn jullie als Achmea de samenwerking met Zorgoppas gestart? 
Sander: “Zorgoppas was in 2019 een van de winnaars van het ImpactPlus Groeiprogramma ‘Samen en niet alleen’ van de Achmea Foundation. We dachten toen gelijk: dit moeten we zelf ook opnemen in onze arbeidsvoorwaarden. Zorgoppas sluit heel goed aan bij Achmea’s missie: Samen werken aan een gezonde, veilige, toekomstbestendige samenleving. Dat willen we ook echt zo naar onze werknemers uitstralen.” 

Voor hoeveel medewerkers biedt Zorgoppas een oplossing?
Sander: “Twee tot drie procent van de Nederlanders valt onder de doelgroep van Zorgoppas (redactie: er zijn ca 200.000 ouders met zorgbehoevende kinderen in Nederland). Bij Achmea werken ongeveer 14.000 mensen. We hebben de aanname gedaan dat onze werknemers een afspiegeling zijn van de maatschappij. Dat zou betekenen dat een paar honderd medewerkers hier behoefte aan zou kunnen hebben. We willen natuurlijk eerst onderzoeken of die aanname klopt, en de behoefte echt leeft. Daarom zijn we in maart met een pilot in Tilburg gestart. Als de pilot heel succesvol is, de resultaten laten door corona nog even iets langer op zich wachten, willen we kijken of we dit voor heel Achmea landelijk in kunnen gaan zetten.”

Machteld, jij bent verantwoordelijk voor de pilot. Kun je hier iets meer over vertellen?
“Ik werd gevraagd de pilot te coördineren wat ik graag wilde doen. Ik ben zelf moeder, spreek veel collega’s en hoor ook vanuit mijn rol als voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad veel verhalen die ik ook bij Zorgoppas kon plaatsen. We zijn gestart met een pilot, waardoor we eerst in Tilburg aan het kijken zijn of en hoe het werkt. Daar komen nu al prachtige verhalen uit, zoals die van Nineke. Ik geloof dat we op die manier veel beter kunnen testen of de behoefte er is, dan door bijvoorbeeld een vragenlijst uit te zetten.”  

Hoe weten medewerkers dat zij Zorgoppas in kunnen zetten?
Machteld: “We hebben in eerste instantie een mail gestuurd naar alle leidinggevenden in Tilburg met alle informatie over Zorgoppas en het verzoek goed in hun team rond te kijken wie eventueel behoefte aan Zorgoppas zou kunnen hebben. Ook de directie van Achmea is betrokken. Zo heeft een directielid de pilot genoemd in haar wekelijkse vlog. We communiceren veel online, bijvoorbeeld via intranet en nieuwsbrieven, en hebben ook posters gemaakt, om op kantoor op te hangen. Door het coronavirus had dat helaas geen zin meer.  Daarnaast heeft Achmea op iedere locatie een Gezond Werken Plein, een plek waar onze medewerkers zonder tussenkomst van hun leidinggevende terecht kunnen bij fysiotherapeuten, psychologen, diëtisten en meer. Ook hier hebben we Zorgoppas onder de aandacht gebracht en gevraagd mee te kijken wie er eventueel behoefte aan zou hebben.” 

“Ieder kind is bijzonder, maar sommige zijn zo bijzonder dat ze wat extra aandacht nodig hebben.“

Welke medewerkers mogen gebruik maken van Zorgoppas?
Machteld: “Alle medewerkers met kinderen die extra aandacht nodig hebben. Dat kunnen kinderen zijn met een beperking, maar ook kinderen met bijvoorbeeld een gedragsstoornis. Ieder kind is bijzonder, maar sommige zijn zo bijzonder dat ze wat extra aandacht nodig hebben.“

Mantelzorg is iets waar nog niet altijd open over gesproken wordt. Hoe weet je als werkgever dat dit speelt bij je werknemers?

Machteld: ”Wij werken op basis van vertrouwen en volgens het TOP systeem, wat staat voor Talent, Ontwikkeling en Presteren. Daarmee ben je niet een paar keer per jaar, wat vroeger het geval was,  maar continu in gesprek met je leidinggevende en je collega’s. En dit gaat niet alleen over werk maar steeds vaker ook over privé.”

Sander:” We hopen inderdaad dat in die dialoog dit soort verhalen naar voren komen. Naast dat wij op de hoogte moeten zijn van de behoeften van onze werknemers, is het ook belangrijk dat zij weten wat er allemaal mogelijk is. Ons arbeidsvoorwaardenpakket is erg breed, ik kan me goed voorstellen dat medewerkers echt niet alles weten. Het is dan ook onze taak om dit bij iedereen, continu weer onder de aandacht te brengen”. 

Wat levert de inzet van Zorgoppas op voor Achmea?
Sander: “Ons doel is dat altijd dat al onze medewerkers vitaal en gezond zijn, dat ze duurzaam inzetbaar zijn en blijven. We vinden het belangrijk dat je werkt aan je eigen ‘arbeidsmarktfitheid’.  Je kunt iemand helemaal ‘volstoppen’ met vakinhoudelijke trainingen en opleidingen, maar moet zeker ook kijken naar andere kanten van vitaliteit. Een ontspannen privé sfeer is minstens net zo belangrijk voor je functioneren als een fysiotherapeut.”

Machteld: “Gezond werken en vitaliteit staan inderdaad hoog in het vaandel. Een voorbeeld daarvan is dat onze werkweken sinds kort uit 34 uren bestaan. Maar het is meer dan dat, we zijn er van overtuigd dat als wij onze medewerkers helpen hun privé omstandigheden wat makkelijker te maken, zij ook beter worden in hun werk. En we willen graag dat dat voor al onze medewerkers gelijk is. Ouders met een zorgbehoevend kind kunnen minder makkelijk opvang regelen en hebben vaak minder tijd voor zichzelf. Door Zorgoppas aan te bieden kunnen we collega’s die het thuis wat zwaarder hebben ook een beetje ontzorgen.” 

Uit welk budget wordt Zorgoppas gefinancierd?
Sander: “Medewerkers betalen een eigen bijdrage per uur voor de oppas, die gelijk is aan wat andere collega’s voor een ‘gewone’ oppas betalen. De matching door Zorgoppas financieren we vanuit het totale arbeidsvoorwaardenpakket, plus het abonnementsgeld.“

Welk advies hebben jullie voor andere werkgevers die dit mogelijk in willen zetten? 
Sander: “Zorgoppas is een geweldig initiatief, maar als je dit soort dingen invoert moet het wel een integraal onderdeel zijn van je beleid. Het is niet een eenmalige interventie. Dit is wat voor ons werkt en wat bij ons past, het sluit aan bij onze visie en missie. Dat betekent niet dat het voor iedere werkgever een oplossing is. Kijk naar je doel, past het bij jou als werkgever en is er behoefte aan?”

Machteld: “Durf als werkgever over de drempel van de investering heen te kijken. Het is een investering in je eigen bedrijf. Als je medewerkers nooit een moment voor zichzelf hebben, voor hun relatie, om even te wandelen of te sporten, dan kan dat van grote invloed zijn op hun werk. Je medewerkers komen in hun kracht te staan wanneer ze goed in balans zijn, en Zorgoppas kan daarbij een uitkomst zijn.” 

Naast Sander en Machteld interviewden we ook Nineke van der Toolen. Zij werkt bij Achmea en  maakt gebruik van Zorgoppas. Je kunt hier lezen wat haar ervaring met Zorgoppas is en wat het voor haar betekent.

Wil je meer weten over wat zorgoppas voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op via 085 208 3450 of mail naar info@zorgoppas.nl.